Bedre markedsføring med System 1 og 2 tænkning

Begreberne System 1 og System 2 tænkning kan være nyttige i branding og markedsføring, da de giver indsigt i, hvordan din målgruppe træffer beslutninger og behandler information.

 

System 1 - det hurtige og nemme system, hvor vi er cirka 95% af tiden

Det er intuitivt, indlært og styret af vaner og mønstre. En slags autopilot. I system 1 er tempo vigtigere end præcision og detaljer. Vores handlinger kræver stort set ingen energi. Det er mens vi er på sociale medier, binder sko, køber dagligvare eller andre hverdagsting

System 2 - det langsomme og besværlige system, hvor vi er ca 5% af tiden.

Vi bruger system to, når vi skal lære noget nyt eller forstå noget komplekst. System 2 har meget begrænset kapacitet, som vi bruger varsomt. Der skal ikke mange forstyrrelser til, før hjernen slår tilbage i system 1.

Kommuniker altid til system 1

Langt de fleste købsbeslutninger tages i system 1, som er styret af intuition, vaner og mønstre. Kun meget komplekse produkter er styret af system 2. Hold derfor fokus på, at al din kommunikation kan forstås i system 1. Det ville være brandærgerligt, at miste en kunde, ganske enkelt fordi han/hun ikke orker at sætte sig ind i dine informationer.

5 ting du kan gøre i praksis?

  • Gør opdateringer på sociale medier præcise og lette at afkode. System 1 er dovent. Bliver det for komplekst at afkode et budskab, er det nemmere at scrolle hurtigt videre til næste opslag.

  • Sørg for, at din hjemmeside er let at afkode. System 1 er automatisk og intuitiv og derfor er det vigtigt at din hjemmeside er nem at navigere rundt i og let at afkode. Brug klart og enkelt sprog og enkel navigation. (Gælder også andet materiale som brochure, produktblade osv.)

  • Brug følelser. System 1 er tæt forbundet med følelser. Det behandler følelsesmæssige stimuli hurtigt og der udløses automatisk en reaktion eller adfærd, som f.eks et køb eller sign-up.

  • Giv socialt bevis. System 1 er stærkt afhængig af beviser eller genveje, så hjernen ikke selv behøver bruge energi på at researche. En af disse genveje er at stole på andres adfærd og meninger, såsom kundeanmeldelser eller udtalelser, som kan hjælpe med at overtale kunder til at foretage et køb.

  • Skab en følelse af, at det haster. System 1 prioriterer ofte umiddelbare, kortsigtede fordele frem for langsigtet planlægning. Brug f.eks tidsbegrænsede tilbud eller andre taktikker, der skaber en følelse af FOMO (frygt for at gå glip af), så du tilskynder til, at der handles hurtigt.

Husk: If you confuse - you loose

Kilde: AT TÆNKE - hurtigt og langsomt (Thinking, Fast and Slow) af Daniel Kahneman

  • Kernefortælling

    For dig, der gerne vil finde kernen i din markedsføring og dermed skabe tillid og autoritet hos målgruppen.

  • Hjemmeside

    For dig, der bøvler du med at skabe en hjemme, som afspejler den du er og det du tilbyder.

  • Markedsføringsplan

    For dig der mangler overblik eller inspiration og gerne vil ud over stepperne med din markedsføring.

Mit navn er Dorthe

Jeg har arbejdet med markedsføring siden 2004 – fra 2010 som soloselvstændig.

Når du arbejder med mig, vil du opleve en dedikeret og loyal sparringspartner.

Jeg laver overskuelige og effektive løsninger for din markedsføring, som er tilpasset de ressourcer, du har. Løsninger, som giver dig overblik og ro til at koncentrere dig om det, du brænder for.

Med den rigtige markedsføring kan vi rykke din virksomhed til et niveau, der sikrer dig succes som soloselvstændig.